تشخیص مزاج

تشخیص مزاج

رزرو تبلیغــات

تعرفه تبلیغات
logo
تعرفه تبلیغات تعرفه تبلیغات

شمـا میتوانیــد برای دیافت آخرین مطالب و آگاهی از آخریـن اخبــار موزیـک در ایمیـــل خـود در خبــرنامـه ثـبت نـام کنــید

تشخیص مزاج
1.سردي و گرمي بدن را بررسي كنيد
براي شروع بايد سردي و گرمي بدن را بررسي كنيد. به كمك اين روش مي‌توانيد نخستين قدم را براي شناسايي گرمي يا سردي مزاج‌تان برداريد. تنها كافي است بخشي از بدن مانند ساعد فرد را لمس كنيد و دقت كنيد كه با لمس آن چه احساسي را تجربه مي‌كنيد در صورتي كه با لمس بدن فرد مثلا لمس ساعد يا بازويش احساس گرما و حرارت كرديد او داراي مزاج گرم است. اما اگر هنگام لمس بدن فرد احساس سرما كرديد اين امر يكي از نشانه‌هاي سردمزاجي در آن فرد است.
2. بافت بدني نرم داريد يا سفت؟
مرحله بعدي براي شناسايي نوع مزاج، بررسي ميزان نرمي و سفتي بافت‌هاي بدن، عضلات و پوست فرد است. چرا كه افراد مختلف در مقايسه با هم بافت‌هاي بدني متفاوتي دارند كه تشخيص و شناسايي دقيق آنها مي‌تواند جزئيات كامل‌تري براي شناسايي نوع مزاج در اختيار فرد قرار دهد.
در صورتي كه با لمس بدن فرد گرما احساس كرديد و علاوه بر گرما متوجه شديد بافت بدني او نرم است و با فشار سرانگشتان بافت به راحتي فرو مي‌رود اين فرد علاوه بر گرمي مزاج داراي رطوبت نيز هست. بنابراين او ويژگي‌هاي مزاج گرم و مرطوب را دارد. اما در صورتي كه با لمس كردن بدن فرد احساس گرما كرديد اما خشكي و زبري خفيفي را زير سرانگشتان دست‌تان احساس كرديد او علاوه بر گرمي، خشكي مزاج نيز دارد. پس او يكي از علائم گرمي و خشكي مزاج كه همان حس گرما و خشكي در بافت و پوست بدن است را دارد. ممكن است با لمس بدن فرد تجربه ديگري داشته باشيد. در شرايطي كه با لمس بدن فرد احساس سردي كرديد اما اين سردي با نرمي پوست و بافت گوشت آلود بدن نيز همراه بود او داراي يكي از علائم مزاج سرد و مرطوب است كه در ميان درمانگران طب سنتي با عنوان مزاج سرد و تر نيز معروف است. و اما در شرايطي كه شما بدن فرد را لمس كرديد و از آن سرما دريافت كرديد و در عين حال با لمس بافت بدن با سختي و سفتي رو به رو شديد و احساس كرديد بافت بدن او خشك است مي‌توانيد او را داراي ويژگي‌هاي مزاج سرد و خشك بدانيد.
3. پوست شما چه رنگي است؟
بررسي رنگ پوست در كنار بررسي بافت بدن و سردي و گرمي آن مي‌تواند سومين گام براي نزديك شدن به نوع مزاج و طبع هر فرد باشد. درمانگران طب سنتی برای شناسایی نوع مزاج علاوه بر بافت بدن و استخوان‌بندی به رنگ پوست نیز برای شناسایی نوع مزاج افراد توجه می‌کنند. از ديدگاه اين درمانگران رنگ پوست مي‌تواند نشانه خوبي براي بررسي نوع مزاج و طبع باشد.
در شرايطي كه پوست فرد سفيدرنگ و مايل به سفيد باشد مي‌تواند نشانه خوبي براي تشخيص سردمزاجي فرد باشد. البته اين رنگ علاوه بر اين مي‌تواند نشانه كم‌خوني او نيز باشد. افرادي كه پوست بدن آنها قرمز رنگ يا مايل به قرمز است از جمله افرادي هستند كه داراي مزاج گرم هستند. اين افراد پوست مايل به صورتي و قرمز دارند و علاوه بر گرمي مزاج در گروه افراد پرخون نيز قرار دارند. كساني كه پوست بدن‌شان زرد رنگ يا مايل به زردي است از جمله افرادي هستند كه علاوه بر گرمي مزاج با خشكي مزاج نيز رو به رو هستند. اين افراد در طول زندگي با مشكلات ناشي از غلبه صفرا در بدن رو‌به‌رو مي‌شوند. در افرادي كه پوست بدن آنها تيره و كدر است و به اصطلاح رنگ لب‌ آنها بادمجاني‌رنگ است نشانه‌هاي مزاج سرد و خشك وجود دارد. اين افراد با غلبه سودا نيز در بدن روبه‌رو هستند. مردان و زناني كه پوست آنها سفيد رنگ و مايل به رنگ گچ است. در گروه مزاج‌هاي سرد و مرطوب يا سرد و تر قرار دارند. يكي از نشانه‌هاي بارز وجود اين افراد غلبه بلغم است كه بر زندگي روزانه آنها تاثيرگذار است.
4عضلاني هستيد يا استخواني؟
یکی دیگر از مواردی که درمانگران طب سنتی به کمک آن برای شناسایی مزاج افراد مختلف اقدام می‌کنند، بررسی ظاهر و شکل اندام، عضلات و میزان عضلانی بودن بدن است. افرادی که دارای بلاتنه‌ای فراخ و پهن هستند دارای گرمی مزاج‌اند. افرادی که اندام‌های بدن آنها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند هم اصطلاحا دارای گرمی مزاج هستند. در صورتی که فردی عضلات کلفت و بزرگ و تاندون‌های ظریف‌تر داشته باشد این امر نیز نشانه گرمی مزاج است. برخلاف موارد ذکر شده اگر فردی دارای اندام‌های کوچک و بلاتنه کوچک داشته باشد این امر نشانه سردی مزاج است. داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علائم سردی مزاج در افراد است. درمانگران طب سنتی افرادی را که دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده دارند، دارای مزاج خشک میدانند. افرادی که مفاصل قابل مشاهده و برجسته دارند و غضروف حنجره و بینی آنها نیز برجسته و واضح است در گروه افرادی که دارای مزاج خشک هستند، قرار می‌گیرند.
5. چند ساعت در شبانه‌روز مي‌خوابيد؟
يكي ديگر از روش‌هاي شناسايي مزاج و طبع هر فرد بررسي ساعت، كيفيت و چگونگي خواب هر فرد است. درمانگران طب سنتي با بررسي كيفيت و كميت
خواب بررسي شود




بازدید : 461 | تاریخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 ساعت : 18:13 |
برچسب ها : , ,
نظرات
برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: